Smysl v míse…

Jsme malá firma, taková, že nám přijde zbytečné si najímat úklidovou agenturu. A tak je běžné, že se každý pátek společně vrhneme na úklid.

„Kdo by to nezvládl asi by tu s námi ani nemohl být, trénuje to totiž jistý druh pokory“: přemýšlela jsem si tak jednou nad záchodovou mísou. Tak třeba já, včera jsem lektorovala před několika majiteli firem a dnes uklízím, to je přece výborná prevence na potenciální nárůst ega, možná by se to mohlo i ordinovat. 😊

Včera jsem se s klienty bavila právě o tom, jestli jde v každé práci najít větší smysl, něco, na co by člověk mohl být hrdý a důvod, proč chtít pracovat s radostí a poctivě. Já mám ten názor, že ano. Každá činnost v sobě smysl obsahuje. Nemusíme ho tam uměle šroubovat, stačí ho jen vidět, cítit. A tam, kde ho vidí šéf, uvidí ho i jeho lidi.

Jeden klient se po chvíli ozval: „No dobře, u některých pozic to tak je, u těch, co nějak zásadně ovlivňují firmu, obchodníci, personalisté, mistři…atd. Ale můžete mi říct, jak mám vyvolat hrdost a smysl třeba u takové uklízečky?“

Já teď opominu to, že taková uklízečka ve středně velké firmě vytře ročně, centimetr po centimetru, podlahu o rozloze Prahy 1, 2, 3 i 4, což je celkem slušný sportovní výkon, ale co ten smysl? Já ho vidím u každého nového člověka, který vstoupí poprvé do nějakého prostoru. Nevím, jestli se vám někdy stalo, ale já to slyšela už mockrát, když mi někdo popisoval hotel/restauraci/kemp… „Bylo tam dobré jídlo, trochu dražší, ale hodně útulný pokoj a čistá koupelna.“ nebo „Pěkné dětské hřiště, ale záchody tam byly hrozné a měli jsme štěstí, když jsme natrefili na toaletní papír.“ atd. atd.

Většina majitelů firem nyní hodně bojuje s tím, že nemohou sehnat lidi do své firmy. Je to téma, které je nejvíce bolí a trápí. Když si pak představíte, že jdete žádat o práci do nové firmy, je to jako byste poprvé vstupovali do hotelu, kde chcete strávit nějaký čas. Vidíte, jestli se tam o to někdo stará, jestli je tam útulně, jestli tam vše funguje i podle toho, zda se nepřilepíte hned u vchodu k zaschlé skvrně od kávy…zkrátka víte, zda se tam cítíte příjemně a chtěl byste tu trávit čas.

A to mi přijde jako ohromný smysl pro to dělat svou práci rád a dobře. Ovlivňuji tím to, jak se cítí moji kolegové denně v práci, jestli jsou tam rádi a také to, jak na nás, jako na firmu, kouká kdokoli vejde poprvé dveří.

Není tedy otázka, zda nějaká práce smysl má, ale jestli jsme si ho všimli…

Markéta Viehmannová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *