A k čemu to jako bude dobrý?

Jak někomu prodat svou myšlenku? V první řadě je to prodej sama sebe.

Nejsilnější zbraní obchodníka je řeč. Slova, ten úžasný nástroj, který je v jistých chvílích účinnější a silnější než kterákoli zbraň. Vždyť slovem můžeme napáchat tolik zla, dávat radost, povzbuzení i útěchu. Každý rodič čeká na první slovo, které jeho dítě vysloví. To jediné slovíčko jej zaplaví štěstím. Každý asi známe pocit, kdy nám někdo řekl slova, která nás ještě dlouho bolela. Určitě déle, než kdybychom dostali facku.

Jenže samotná slova nestačí. Nelze jen plynule mluvit. Se slovy si musíte umět pohrát. Tu přidat na hlase a také vědět, kdy ubrat, ano intonace! Dobrý obchodník přidá řeč těla, on dokáže zaujmout. Asi proto se říká, že dobrý obchodník dokáže prodat Eskymákům ledničku. Oni si pak do ní třeba schovávají boty, ale důležité je, že jim přináší radost.  Další ukázkový příklad je, když máte dva stánky vedle sebe, stejné zboží, stejné ceny. Jen jeden ale prosperuje. Proč? V prvním pracuje prodavač, který zabručí: „Co chcete?“ A pak zboží hodí do okénka. V druhém pracuje obchodník, který je příjemný, s každým zákazníkem prohodí pár slov, má úsměv na tváři a vždy nabídne něco navíc. On neprodává jen zboží, přidává k němu i prodej sebe samého. Tam se budou zákazníci rádi vracet, a tak pokvete i obchod.

Myslím, že dobří obchodníci jsou trochu takovými herci. Každé jejich obchodní jednání je takové malé herecké vystoupení na jevišti. Pokud vychází přímo ze srdce, radosti ze hry, z přesvědčení, že s tím, s čím jde na trh je dobré, má z 90 % vyhráno.

 

Markéta Provázková

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *